3.8 C
Năsăud
joi, 1 decembrie 2022

Plafonarea prețurilor RCA o măsură populistă sau o soluție de criză?

Trebuie citit

Ion Lucian Petraș
Ion Lucian Petrașhttps://patrimoniultransilvan.wordpress.com/
Fondator al Fundației pentru Patrimoniul Transilvan, Ion Lucian Petraș este absolvent al Liceului „Liviu Rebreanu” din Bistrița, promoția 1993, și al Academiei Naționale de Informații – licență în Psihosociologie și Știinte militare – arma informații, promoția 1998. Expert în analiza de intelligence, domeniu în care a activat 21 de ani, în prezent ofițer în rezervă. Site-uri online: www.analizaintelligence.wordpress.com, www.patrimoniultransilvan.wordpress.com

Un proiect de lege inițiat de parlamentari PNL și UDMR prevede plafonarea prețurilor la asigurările obligatorii auto RCA, inițiativă motivată de contextul actual care a generat o criză a prețurilor în acest domeniu de activitate.

Astfel, potrivit inițiatorilor proiectului, falimentul City Insurance a creat o „pseudojustificare de a elucta câștiguri financiare greu de suportat de către cetățenii care trebuie să încheie asigurări civile obligatorii iar în acest context eratic social și economic, legiuitorul trebuie să prezinte o modalitate de protecție acestor categorii de cetățeni”.

Mai mult, companiile de asigurare de pe piața de profil din România au ridicat plafoanele (tarifele) nejustificat de mult creând inadvertențe socio-economice pe piața de profil ducând de foarte multe ori la imposibilitatea încheierii unor noi contracte de asigurare obligatorie.

„Prin prezenta, inițiatorul dorește să rezolve problemelor semnalate pe piața asigurărilor RCA. Actul normativ va permite stabilirea de către ASF, a unui tarif RCA de referință aplicat atât persoanelor fizice, cât și juridice. De asemenea, având in vedere împrejurările excepționale manifestate prin dezechilibru major între cerere și ofertă, respectiv disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din Romania, s-a considerat necesară instituirea unui just echilibru bazat pe o realitate obiectivă din punct de vedere al capacității financiare a potențialilor asigurați”, se menționează în expunerea de motive a proiectului de act normativ.

Dificultăți la încheierea de noi polițe RCA au și majoritatea instituțiilor publice care nu au avut prevăzute sume în bugetul pe acest an cu care să asigure acoperirea creșterilor de prețuri la RCA, fiind cazuri de autovehicule ale Ministerului de Interne, Salvare, ISU etc, care nu pot circula în lipsa asigurărilor. Criza prețurilor RCA afectează așadar și principalele structuri ale statului care trebuie să intervină în situații critice sau de urgență, fiind afectată capacitatea de intervenție a acestora prin imobilizarea mijloacelor de transport.

De asemenea, inițiatorul dorește descurajarea asigurătorilor RCA de a majora tarifele percepute asiguraților și totodată realizarea unui sistem stabil și echitabil pentru asigurați, fiind prevăzută mărirea amenzii pentru faptele asigurătorilor RCA, de la 50.000 lei la 500.000 Iei.

În expunerea de motive, inițiatorii susțin că în momentul de față explozia prețurilor RCA nu are cauze reale iar „potrivit calculelor făcute de către specialiști, profitul asigurătorilor în prezent este de peste 50%.”

Conform celor declarate de către conciliatorii în asigurări, „în primul semestru al anului 2021 comunicarea pentru dauna medie a fost circa 8.000 de lei. Având în vedere că 5 din 100 de șoferi fac accidente, deci 8000 x 5 = 40.000 de mii. La asigurător ar rămâne 70.000 de mii de lei. Potrivit ASF, pentru un tir de peste 16 tone, prețul de referință este de 7.100 de lei, plus indicele de profit 36%, ar veni aproximativ 9700 de lei, deci nicidecum peste 14.000- 18.000 de lei. Adică, la o sută de polițe RCA vândute, firma de asigurări rămâne cu un profit de 70.000 de lei, conform calculelor asigurătorul câștigă 50%”, se mai spune în document.

- Publicitate -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Publicitate -spot_img

Ultimele articole