9.6 C
Năsăud
luni, 7 octombrie 2024

Cum să ajungi prefect/senator?

Rețeta PNL, filiala Bistrița-Năsăud: prin trafic de influență!

Trebuie citit

Ion Lucian Petraș
Ion Lucian Petrașhttps://patrimoniultransilvan.wordpress.com/
Fondator al Fundației pentru Patrimoniul Transilvan, Ion Lucian Petraș este absolvent al Liceului „Liviu Rebreanu” din Bistrița, promoția 1993, și al Academiei Naționale de Informații – licență în Psihosociologie și Știinte militare – arma informații, promoția 1998. Expert în analiza de intelligence, domeniu în care a activat 21 de ani, în prezent ofițer în rezervă. Site-uri online: www.analizaintelligence.wordpress.com, www.patrimoniultransilvan.wordpress.com

Am urmărit cu interes emisiunea lui Viorel Negru de la Bistrițeanul Live: „Bistrița în Alb și Negru”, cu senatorul fost PNL, actualmente dezafiliat, Florean Ovidiu Iosif. Am rămas impresionat de ușurința cu care senatorul își arogă dreptul la moșie, un drept obținut în virtutea faptului că el a fost numărul doi în partid pe plan local, că a fost și este prietenul lui Ioan Turc, președintele PNL Bistrița-Năsăud, și cum în baza unei logici de partid i-ar fi revenit candidatura pentru funcția de președinte la Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, sau de-a dreptul funcția de prefect. Senatorul a declarat că a fost îndepărtat de aceste funcții, în care se vedea instalat, de intervenția lui Robert Sighiartău, mai bine conectat la centrul de putere din București, fiind înlocuit de actualul prefect Stelian Dolha.


Dacă numirile sau nominalizările pentru diferite funcții elective (gen președinte de Consiliu Județean sau senator/deputat) nu mă preocupă, pentru că țin de bucătăria internă din partid și democrația sau meritocrația din diversele filiale ține de cei care le conduc, m-a uimit însă lejeritatea și convingerea cu care senatorul Florean afirmă că „Eu trebuia să ajung prefect!”. Un nou exemplu din ciclul „Statul sunt eu!”.

Vă reamintesc că, la vremea respectivă, numirea prefecților se făcea în mod legal în absența oricăror ingerințe politice, aceștia fiind neafiliați politic. Cu toate acestea senatorul afirmă că el a solicitat pentru sine funcția de prefect, nu și-a dorit un post la Senat, însă dacă la Consiliul Județean a fost înlocuit de Stelian Dolha, la Prefectură la fel, atunci singura opțiune a rămas candidatura pentru Senat care, în această logică, îi revenea de drept.

Fără să acuz pe nimeni și fără să privesc cu patimă această situație, domnul senator, în condițiile în care a solicitat pentru sine funcția de prefect, se face vinovat de trafic de influență. Mai mult, ingerința unui partid politic în numirea unui prefect, la vremea respectivă, era ilegală.

Ce mă frapează este ușurința cu care se vorbește despre obținerea unei funcții publice de înalt funcționar al statului român de către un om fără o pregătire profesională adecvată, numai pe baza activității sale din partid și ca o consecință a relației de prietenie cu un lider local.

Pe de altă parte, această mărturisire a domnului senator Ovidiu Florean este și un denunț cu privire la modul în care a fost numit prefect Stelian Dolha, adică prin intervenția directă a secretarului general al PNL, la vremea respectivă Robert Sighiartău. Sigur că astfel de numiri s-au făcut și se fac încă frecvent, dar acest lucru nu e o scuză, și am văzut că la Pitești s-au sesizat procurorii DNA pentru acțiuni similare.

Sigur că astfel de manifestări au fost înfierate public și la alte partide, deși nu erau atât de evidente, însă vreau să subliniez această logică strâmbă: mie mi se cuvine funcția X, mie mi s-a promis funcția Y, eu am cerut funcția Z!

Acești fripturiști de partid, obișnuiți să ceară și să obțină funcții numai pe baza faptului că fac parte dintr-o formațiune politică ar trebui să dispară. Aceștia au argumente precum: „eu am muncit pentru partid”, „am făcut nu știu câte campanii electorale”, „m-am sacrificat pentru partid”. Nu activitatea de partid îi legitimează însă pentru o funcție publică, nu contează cât de tare fluieră sau strigă, nu contează cât de mult cotizează la partid sau câte afișe au lipit și cât de multe pliante au distribuit! Ar trebui să conteze exclusiv meritele profesionale, calitatea morală și etică, integritatea, apartenența la o elită socială și nu la o clică de partid.

Cum rezolvăm această problemă?

O soluție este reforma sistemului politic prin intervenția cetățeanului, respectiv prin inițiative de formare și dezvoltare de noi partide politice care să nu fie închistate în practici și metehne vechi, care să preia bune practici din țările occidentale și să vină ca o alternativă viabilă la actualele partide, puternic afectate de corupție, cumetrii și metehne. Avantajul unor astfel de construcții politice este că pornesc cu un capital de imagine și de încredere nou, atât timp cât se păstrează curate față de actuala clasă politică și nu se compromit prin acceptarea unor persoane din partidele vechi.

Aceste construcții sociale noi pot aduce un sânge tânăr și vor avea mai mult succes în atragerea tinerilor și elitelor în politică, două dintre segmentele societății puternic dezamăgite de actualul sistem politic. În lipsa unor astfel de inițiative vor prolifera curentele extremiste care au un discurs puternic acuzator la adresa partidelor vechi prin care tind să acapareze zona celor nemulțumiți și antisistem.

Reformarea partidelor politice vechi ca o soluție internă reprezintă o variantă mai dificilă, însă se poate face cu o abordare serioasă. E greu, dar sunt șanse să se elibereze din gândirea politică veche. Acest lucru cred că va fi posibil numai în situația în care partidele politice tradiționale se vor confrunta cu riscul dispariției de pe scena politică. Atât timp cât se mai află în jocurile politice importante este dificil să se reformeze fără o presiune externă. Obișnuiți de atâta timp în acest sistem, politicienii vechi nu sunt interesați să schimbe ceva.

Modificarea sistemului electoral prin introducerea votului uninominal poate aduce un suflu nou în politică și ar permite unor candidați de factură nouă să acceseze funcțiile de parlamentari, s-ar reduce influența de la centru (vezi formarea listelor) și ar putea crește interesul cetățenilor față de alegeri. De asemenea, organizarea unor alegeri interne pentru validarea candidaților la aceste posturi ar putea crește democrația internă de partid și să aducă surprize. Principiul vaselor comunicante în care alegătorii nemulțumiți de partidele de dreapta se duc în stânga, și invers, nu va mai funcționa chiar atât de ușor, pentru că în sistemul uninominal contează omul și mai puțin partidul politic sau ideologia politică la care este afiliat.


Năsăudeanul încurajează dialogul, fiind o tribună deschisă spre toți cei interesați să contribuie prin opiniile și ideile lor, asumate și exprimate în scris sub propria semnătură, la o dezbatere constructivă în comunitățile din care fac parte și nu numai.

Materialele publicate în rubrica de OPINIE a Năsăudeanului sunt asumate în totalitate de autorii lor şi nu reprezintă neapărat poziţia redacției nasaudeanul.ro. Punctele de vedere sau opiniile exprimate în textele publicate, precum și responsabilitatea asupra acestora, aparțin în întregime autorilor.

Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține de asemenea în exclusivitate autorilor respectivelor materiale.

- Publicitate -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Publicitate -spot_img

Ultimele articole