6 C
Năsăud
joi, 1 decembrie 2022

Un mic conflict de interese la nivelul Consiliului Local Bistrița, în ceea ce îl privește pe consilierul local Munthiu Cristiean

Trebuie citit

Ion Lucian Petraș
Ion Lucian Petrașhttps://patrimoniultransilvan.wordpress.com/
Fondator al Fundației pentru Patrimoniul Transilvan, Ion Lucian Petraș este absolvent al Liceului „Liviu Rebreanu” din Bistrița, promoția 1993, și al Academiei Naționale de Informații – licență în Psihosociologie și Știinte militare – arma informații, promoția 1998. Expert în analiza de intelligence, domeniu în care a activat 21 de ani, în prezent ofițer în rezervă. Site-uri online: www.analizaintelligence.wordpress.com, www.patrimoniultransilvan.wordpress.com

Consilierul local Munthiu Cristiean (PNL) a votat pentru la o hotărâre (HCL nr.126/19.08.2021) care prevede posibilitatea ca Primăria să mandateze Business Park SRL, firmă la care administrația este actionar unic, să închirieze terenuri unei entități private din care face parte fiul său. Același consilier local, Munthiu Cristiean face parte și din Adunarea Generală a Acționarilor la Business Park SRL. Firma primăriei în baza hotărârii de consiliu local a aprobat închirierea terenului către firma SC Virtual Escape SRL, organizatoarea festivalului de muzică trap HUSTLE MUSIC FESTIVAL.


Apreciem că Munthiu Cristiean putea anticipa faptul că prin adoptarea Hotărârii CL nr. 126/ 19.08.2021 fiul său poate beneficia de foloase materiale prin închirierea terenurilor de la Business Park SRL Bistrița, firmă care administrează Parcul Industrial din Bistrița. Prin firma Virtual Escape SRL s-a organizat în Parcul Industrial un eveniment de amploare, respectiv un concert de muzică, pe parcursul a trei zile, în perioada 2-5 septembrie 2021.

Mai mult, prin prezența în AGA la Business Park SRL, consilierul local s-a aflat în conflict de interese întrucât firma de stat urma să îi închirieze firmei private, administrată de fiul său, o suprafață de teren. Practic firma de stat era interesată să obțină un preț cât mai bun din închiriere iar firma privată a fost interesată să închirieze la un preț minim, ceea ce s-a și întâmplat, grație hotărârii de consiliu local.

Robert Munthiu, fiul lui Munthiu Cristiean, figurează pe platforma Linkedin cu funcția de CEO la Virtual Escape SRL, însă el a declarat public că este firma sa, în acte figurează ca administrator soția lui Munthiu Cristiean.

De asemenea, lansarea oficială a festivalului a avut loc chiar în Parcul Industrial în data de 27.07.2021, anterior HCL nr. 126/19.08.2021 prin care se aprobă posibilitatea de închiriere a terenului din parc, ocazie cu care în prezența oficialităților (Prefectul Județului) s-a anunțat organizarea evenimentului în parcul industrial. Cronologic vorbind, pagina festivalului a fost făcută în 13 ianuarie 2020, lansarea oficială a avut loc pe 27.07.2021, deci de atunci știau ce vor să facă. HCL nr.32/25.02.2021, prevede nominalizarea lui Munthiu Cristiean în AGA (dată la care acesta știa că vrea să închirieze terenul), apoi au făcut o adresă de la Business Park SRL către primărie să le dea voie să închirieze, după care au supus la vot în CL (19.08.2021), hotărâre la care Munthiu Cristiean a votat pentru.

În referatul de aprobare a HCL nr. 126 privind închirierea se face vorbire despre două adrese care arată foarte clar interesul consilierului local Munthiu Cristiean în privința închirierii terenului, astfel:

  • Prin adresa societății The Virtual Escape SRL înregistrată la Primaria municipiului Bistrita cu nr.61259/15.07.2021 se solicita inițierea unui parteneriat privind realizarea festivalului „HUSTLE MUSIC FESTIVAL”, având ca locație de desfășurare Parcul Industrial Bistrița-Sud.
  • Prin adresa societății Business Park Bistrița Sud SRL, înregistrată la Primăria municipiului Bistrița cu nr.68645/10.08.2021 a fost comunicată Hotărârea AGA nr.45/05.08.2021, unde se arată că, la această dată, nu poate fi votată aprobarea închirierii suprafețelor de teren, întrucât nu există un mandat din partea proprietarului terenului, respectiv al asociatului unic, Municipiul Bistrița.

Conform art. 75 din Legea nr. 393/2004, aleşii locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorităţii publice din care fac parte ar putea genera un beneficiu sau un dezavantaj pentru:

  • propria persoană;
  • soţ, soţie, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv;
  • orice persoană fizică sau juridică cu care au o relaţie de angajament, indiferent de natura acestuia;
    • societate comercială la care deţin calitatea de asociat unic, funcţia de administrator sau de la care obţin venituri;
    • altă autoritate din care fac parte;
  • orice persoană fizică sau juridică, alta decât autoritatea din care fac parte, care a făcut o plată către aceştia sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestora;
    • asociaţie sau fundaţie din care fac parte.

Potrivit art. 4 din aceeaşi lege, aleşii locali sunt obligaţi să menţioneze expres situaţiile în care interesele lor personale contravin intereselor generale. În cazurile în care interesul personal nu are caracter patrimonial, consiliile locale pot permite participarea la vot a consilierului.

Legea nr. 215/2001, art. 46 interzice consilierilor locali să ia parte la deliberarea şi adoptarea hotărârilor în care au un interes patrimonial faţă de problema supusă dezbaterii. Interesul poate fi personal sau prin soţie/soţ, afini sau rude de până la gradul al patrulea inclusiv.

Hotărârile adoptate prin încălcarea acestei prevederi sunt nule de drept. Nulitatea se constată de către instanţa de contencios administrativ. Acţiunea poate fi introdusă de orice persoană interesată.

Consilierii trebuie să anunţe la începutul şedinţei un potenţial conflict, aspect care se consemnează alături de abţinerea de la vot în procesul verbal al şedinţei (art. 77 alin. (2) din Legea nr. 393/2004).

- Publicitate -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Publicitate -spot_img

Ultimele articole