Modificările propuse la Legea nr.422/2001 privind protecția monumentelor istorice
Principalele prevederi din proiectul de Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Culturii, până în 30 august, sunt:
- Art. 34: Membrii comisiilor zonale, exceptând arhitecții șefi și supleanții lor, fac parte din categoria personalului de specialitate atestat, potrivit legii în domeniul protejării patrimoniului cultural imobil.
- Art. 34 cu 2: Serviciile publice deconcentrate ale Ministerul Culturii pot emite avize privind intervențiile asupra imobilelor din zonele lor de protecție sau din zonele protejate fără consultarea Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, respectiv a comisiilor zonale ale monumentelor istorice, în afara cazurilor prevăzute la art. 26 alin. (5), dacă documentația supusă avizării este elaborată de un arhitect atestat de Ministerul Culturii în domeniul protejării patrimoniului cultural imobil și respectă procedura privind avizarea intervențiilor în zonele de protecție a monumentelor istorice și zonele protejate aprobată prin ordin al ministrului culturii.
- Poate fi avizată și autorizată, conform legii, desființarea parțială a monumentelor istorice, în baza unui studiu istorico-științific de fundamentare privind evaluarea culturală a imobilului asupra căruia a fost instituit regimul juridic de monument istoric și a relației acestuia cu contextul lui, conținând restricții și permisivități de intervenție și realizat de personal de specialitate atestat ca parte a unei documentații avizate conform propunerilor comisiilor de specialitate.
- Printre intervențiile asupra monumentelor, actul normativ prevede: lucrări de conservare, construire, extindere, consolidare, desființare parțială, restructurare, amenajări peisagistice și de punere în valoare, care modifică substanța sau aspectul monumentelor istorice.
Cum motivează Ministerul Culturii necesitatea acestor schimbări în Nota de fundamentare a proiectului
În nota de fundamentare a proiectului de Ordonanță se precizează că necesitatea acestor schimbări este urgentă pentru degrevarea activității în comisiile de specialitate (Comisiile Zonale și Comisia Națională), astfel :
- ”În vederea clarificării cadrului legal și a degrevării activității în comisiile de specialitate, se introduc trei noi articole, art. 342 art. 343 și art. 344 și se prevede ca, în situația în care nu este necesară analiza documentațiilor în vederea emiterii avizelor, serviciile publice deconcentrate ale Ministerul Culturii pot emite avizele privind intervențiile asupra imobilelor din zonele lor de protecție sau din zonele protejate fără consultarea Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, respectiv a comisiilor zonale ale monumentelor istorice, dacă documentația supusă avizării este elaborată de un arhitect atestat de Ministerul Culturii în domeniul protejării patrimoniului cultural imobil și respectă procedura privind avizarea intervențiilor în zonele de protecție a monumentelor istorice și zonele protejate aprobată prin ordin al ministrului culturii.
- De asemenea, pentru a evita situațiile în care Comisia Națională a Monumentelor Istorice/comisiile zonale ale monumentelor istorice soluționează contestațiile la deciziile luate fără consultarea acestora, contestațiile la avizele, acordurile, comunicările privind intervenții asupra imobilelor asupra cărora a fost instituit un regim de protecție a patrimoniului cultural, atunci când acestea nu au fost emise cu consultarea prealabilă a Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice sau a comisiilor zonale ale monumentelor istorice se soluționează de Comisia Națională a Monumentelor Istorice, în cazul monumentelor istorice de grupa A și de comisiile zonale ale monumentelor istorice, în celelalte situații.
- De asemenea, se are în vedere eliminarea unor potențiale incompatibilități”, se precizează în nota de fundamentare.
În ciuda motivelor invocate de minister în nota de fundamentare în realitate nu este justificată urgența pentru modificarea legislației prin Ordonanță.
Ce riscuri pot aduce aceste modificări făcute prin Ordonanță de urgență în planul protejării patrimoniului național?
În primul rând este vorba despre politizarea deciziei privind intervenția asupra unor monumente istorice sau în zonele de protecție a acestora, așa cum se știe directorii Direcțiilor județene de cultură sunt numiți pe linie politică, de asemenea administrația locală este una în general din același partid sau alianță politică, așadar bruma de obiectivitate și transparență în adoptarea deciziilor dispare.
Oricum interesele imobiliare au afectat multe zone istorice chiar și în acest sistem în care comisiile zonale funcționează ca un filtru superior administrației locale (care dă autorizațiile de construcție/certificatele de urbanism), dacă și acest filtru dispare există riscul demolării fără discernământ a unor imobile valoroase. Am văzut și la Bistrița cum este privită demolarea unor clădiri istorice de către administrația locală, cazul Cinematografului Omnia/23 August fiind un exemplu în acest sens.
În al doilea rând se introduce în legislație o sintagmă care permite constructorilor să intervină asupra monumentelor istorice pe o procedură simplificată, respectiv desființarea parțială, un concept nedefinit în legislație care va face ineficientă sancțiunea penală pentru demolarea de monumente. Practic nu se explicitează ce înseamnă această desființare parțială astfel că riscăm să rămânem cu doi bolovani dintr-un monument și totul să fie legal. În plus se legiferează practici condamnabile în prezent de demolare parțială a monumentelor istorice cu păstrarea a doi sau trei pereți și construirea de imobile care nu se încadrează zonei istorice în spatele acestor pereți. O soluția similară a fost propusă și la Cinematograful Omnia/23 August din Bistrița.
În al treilea rând, faptul că se elimină incompatibilitățile din actuala lege nu este chiar așa, dimpotrivă prin avizarea proiectelor de către experți atestați, în baza unor studii științifice realizate de alți experți atestați dar plătite de dezvoltatorii imobiliari, vom avea o mafie a avizelor în toată regula și una a studiilor istorico-științifice care să argumenteze o decizie favorabilă celor interesați. Chiar dacă astfel de interese există și astăzi și se manifestă inclusiv la nivelul Comisiilor zonale sau la Comisia Națională, prin reglementarea acestei situații se legiferează o situație ilegală. Practic cel interesat de demolarea unui monument plătește un studiu și face puțin lobby (trafic de influență) la primar sau șeful direcției județene de cultură și obține avizul pentru demolare.
Reacții din partea asociațiilor din domeniu
”Nu este justificată urgența. Disfuncționalitatea sistemului de protecție a patrimoniului este mare și cronică. De ani buni de zile legea este mutilată și cârpită, iar practica reală e plină de derogări, ilegalități și interpretări abuzive. Modificările propuse nu au nici un caracter urgent și nici un aduc o îmbunătățire reală protecției patrimoniului, dimpotrivă, slăbesc și mai mult sistemul și încurajează deprofesionalizarea. Credibilitatea și profesionalismul Comisiilor Națională și Zonale este redus foarte mult prin faptul că se permite Direcțiilor de cultură să emită avize și acorduri fără consultarea acestora, precum și prin instituirea unei Comisii de Contestații care să reanalizeze deciziile Comisiilor. Argumentul invocat, și anume că „se are în vedere eliminarea incompatibilităţilor intre membrii CNMI şi CZMI care nu pot soluţiona contestaţiile la propriile lor propuneri”, este ridicol, deoarece contestațiile apar în cazul avizării nefavorabile a proiectelor. Deci această măsura de a institui o nouă comisie are de fapt ca scop acela de a aviza cu orice preț orice proiect, care poate nu trece de primul filtru profesionist” – Raluca Munteanu, arhitect și coordonator de proiecte al fundatiei Pro Patrimonio pe pagina de Facebook, pentru Hotnews.
”În contextul în care patrimoniul construit se diminuează în fiecare an și devine tot mai vulnerabil, Ministerul Culturii propune un proiect de Ordonanță care presupune simplificarea modului în care se face avizarea intervențiilor pe monumente istorice sau în zone construite protejate, eliminând consultanța din Comisiile Naționale sau Zonale. Această propunere reprezintă un pas înapoi în ceea ce privește transparența proiectelor și o măsură care servește intereselor imobiliare, care au ca scop maximizarea profitului pe termen scurt în detrimentul peisajului urban și al memoriei orașului”, au scris reprezentanții Asociației ARCEN pe pagina de Facebook.
”Cer Ministrului Culturii retragerea urgentă a proiectului de ordonanță pentru modificarea legii 422/2001 a protejării patrimoniului. Adoptarea acestui proiect ar fi una dintre cele mai grave lovituri date patrimoniului construit. Eliminarea filtrului Comisiilor Zonale și Naționale pentru Monumentele Istorice din procesul de avizare a lucrărilor de edificare sau demolare în zonele protejate înseamnă mână liberă pentru rechinii imobiliari, o calamitate pentru țesutul construit istoric. Vor putea să dărâme mai ușor imobile monument istoric și vor putea să autorizeze fără probleme ansambluri care distrug coerența și calitatea arhitecturală a zonelor construite protejate. Modificările propuse slăbesc și mai mult protecția patrimoniului! Exclus să acceptăm aceste modificări. Sunt inacceptabile!”, a scris Edmond Niculușcă, director adjunct al Administrației Municipale pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic (AMCCR) pe pagina de Facebook.
Proiectul de Ordonanță se află în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Culturii, până la data de 30 august. Astfel, toate persoanele care doresc să aducă propuneri și observații referitoare la proiectul de act normativ supus dezbaterii, le pot transmite în scris pe adresa Ministerului Culturii, B-dul Unirii nr. 22, sector 3, București, pe fax, la nr. 021/222.85.43 sau la adresa de e-mail legislativ@cultura.ro, până la data 30.08.2021.