23 C
Năsăud
joi, 16 septembrie 2021

Locomotiva Malaxa 50645, un bun mobil de patrimoniu pe care Bistrița îl poate pierde definitiv!

Trebuie citit

Ion Lucian Petrașhttps://patrimoniultransilvan.wordpress.com/
Fondator al Fundației pentru Patrimoniul Transilvan, Ion Lucian Petraș este absolvent al Liceului „Liviu Rebreanu” din Bistrița, promoția 1993, și al Academiei Naționale de Informații – licență în Psihosociologie și Știinte militare – arma informații, promoția 1998. Expert în analiza de intelligence, domeniu în care a activat 21 de ani, în prezent ofițer în rezervă. Site-uri online: www.analizaintelligence.wordpress.com, www.patrimoniultransilvan.wordpress.com

Una dintre cele 500 de locomotive construite la fabrica Malaxa este încă la Bistrița, din păcate la fier vechi. Doar o singură locomotivă mai există în țară din această serie, iar timpul, intemperiile și nepăsarea își spun cuvântul.

Lipsa unor soluții de a salva acest bun mobil de patrimoniu național a făcut ca acesta să rămână un deziderat, ba mai mult, implicarea civică pentru salvarea locomotivei a fost un demers fără rezultat. Poate vă amintiți că în anul 2014, senatorul Dorin Dobra a anunțat o campanie de strângere de fonduri și colectare de fier vechi (92 de tone) pentru a răscumpăra locomotiva.

Încercând să aflu ce s-a întâmplat de fapt, am discutat cu fostul senator Dorin Dobra, care mi-a furnizat câteva detalii.

„Demersul este irezolvabil, la propriu locomotiva este pierdută! La momentul în care am inițiat campania pentru salvarea locomotivei, ea era pregătită pentru vânzare în Austria. Acțiunea din 2014 urma să pregătească o altă activitate, o caravană prin care oamenii să doneze fier vechi. La Sala Polivalentă am adunat circa o tonă de fier vechi, însă el nu era sortat și provenea din tot felul de aparate, frigidere, autoturisme etc. Rematul a fost un partener incorect pentru că la predarea fierului vechi au început să pună condiții, că fierul vechi nu e sortat, că nu suntem operatori autorizați, astfel că nu am mai predat nimic la ei. Aveam promisiuni și de la diverși agenți economici că vor dona fier vechi. Am făcut numeroase demersuri și vizite la Ministerul Transporturilor și la Rematinvest pentru a debloca lucrurile, însă ministerul a transmis că locomotiva nu este în patrimoniul lor și nici nu sunt interesați să o preia. A fost o abordare civică și de suflet. Dacă cineva are puterea să înceapă un demers similar sunt primul care vrea să reia această inițiativă. Am avut chiar recent discuții cu un istoric din Craiova, specialist în locomotivele cu aburi, și-am stabilit să mai încercăm un demers la Ministerul Transporturilor, amânat însă pe fondul pandemiei”, a declarat fostul senator Dorin Dobra.

De la Rematinvest mi-a parvenit un răspuns scurt și edificator: firma nu a primit niciun leu și nici fier vechi. Mai mult, societatea Rematinvest spune că este dispusă să investească în restaurarea locomotivei circa 25.000 euro, și cel mai probabil locomotiva va ajunge la Cluj-Napoca pe post de piesă de muzeu.

Iată răspunsul Rematinvest:

Într-adevăr s-a încercat să se adune fonduri prin donații publice pentru restaurarea locomotivei, dar a fost o încercare eșuată. La Rematinvest nu a ajuns niciun ban din strângerea respectivă de fonduri. S-a discutat și cu Primăria Bistrița pentru a se găsi o soluție. La un moment dat compania noastră a fost dispusă să predea locomotiva în schimbul unei cantități de deșeu fier vechi în cantitate egală cu greutatea acestuia. Din păcate însă nu am văzut niciun efort real pentru restaurarea locomotivei, au fost doar discuții, fără nicio soluție sau decizie financiară. Considerăm că ar trebui sa existe un efort comun privind restaurarea acesteia și expunerea ei într-o locație publică. Rematinvest este dispusă să restaureze locomotiva din fonduri proprii, în vederea expunerii într-o locație publică. Momentan, compania noastră are alocată suma de 25.000 EUR pentru restaurarea acesteia, dar lucrările au fost amânate din cauza perioadei de pandemie. Dacă nu se va găsi o soluție de restaurare din alte sume, compania noastră va încerca să restaureze locomotiva din fonduri proprii în vederea expunerii acesteia într-o locație publică, probabil la Cluj-Napoca. Dar Rematinvest nu este dispusă să o renoveze din surse proprii ca să o ofere ulterior gratis unei organizații, care dorește să o exploateze în scopuri comerciale.

Din informațiile furnizate de Direcția Județeană pentru Cultură Bistrița-Năsăud situația locomotivei Malaxa 50645 predată la Remat Bistrița este următoarea:

Locomotiva a fost în proprietatea Statului Român și dată în întrebuințare către CPL Bistrița. Când CPL s-a desființat, locomotiva a fost predată ca fier vechi la REMAT. REMAT a refuzat să ne prezinte documente ale acestei predări. Bunul a fost clasat ca bun de patrimoniu mobil. Înainte de predarea la REMAT s-a produs declasarea prin anularea ordinului de clasare (prin hotărâre judecătorească) principalul motiv fiind că solicitarea de clasare nu a fost făcută de proprietar. Am cerut sprijinul senatorului Dorin Dobra, membru în Comisia de cultură a Senatului, pe care l-am informat asupra incoerențelor din acest caz sperând că de la nivel senatorial se pot remedia aspectele ilegale și bunul poate fi renovat, clasat și amplasat în fața gării Bistrița ca obiect muzeal. Soluția oferită de senatorul Dorin Dobra a fost colectarea de fier vechi în cantitate de 92 de tone pentru a-l oferi REMAT-ului la schimb și a ,,salva” locomotiva. O soluție care și-a dovedit ineficiența, întrucât s-au strâns doar câteva kilograme de fier vechi și acțiunea a încetat.

De-a lungul timpului Direcția Județeană pentru Cultură Bistrița-Năsăud a făcut nenumărate demersuri și solicitări pentru reconsiderarea situației acestui bun mobil și s-a adresat celorlalte instituții cu responsabilități în domeniul patrimoniului, fără succes însă.

Referirile din presa vremii cu privire la fondurile colectate în campania de salvare a locomotivei Malaxa menționează 6.000 de lei sau 1.500-2.000 de euro. Un demers care a eșuat, dar a și compromis cumva ideea unei astfel de acțiuni. Până la urmă, imaginea de salvator al patrimoniului cultural a fost una trecătoare, iar locomotiva a rămas tot la fier vechi.

Ce s-a întâmplat cu banii adunați sau cu fierul vechi chiar nu mai contează, nu cred că a făcut avere cineva din campania aceasta. Trist este că avem în continuare șansa să salvăm această locomotivă, Rematinvest și-a arătat deschiderea pentru a identifica soluții, chiar a prevăzut o sumă rezonabilă pentru intervenții de restaurare, însă nu este nimeni interesat de un astfel de parteneriat. Gara din Bistrița are desigur o locomotivă de epocă, însă aceasta nu are aceeași valoare de patrimoniu precum cea aflată la REMAT.

În condițiile date, cea mai probabilă perspectivă este aceea că Bistrița va pierde definitiv locomotiva Malaxa 50645!

- Publicitate -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Publicitate -spot_img

Ultimele articole