11 C
Năsăud

Modul de implementare a proiectului Linia Verde, prezentat de ADR Nord-Vest ca „proiectul de succes de la Bistrița”, ar putea avea consecințe nefaste

Trebuie citit

Ion Lucian Petrașhttps://patrimoniultransilvan.wordpress.com/
Fondator al Fundației pentru Patrimoniul Transilvan, Ion Lucian Petraș este absolvent al Liceului „Liviu Rebreanu” din Bistrița, promoția 1993, și al Academiei Naționale de Informații – licență în Psihosociologie și Știinte militare – arma informații, promoția 1998. Expert în analiza de intelligence, domeniu în care a activat 21 de ani, în prezent ofițer în rezervă. Site-uri online: www.analizaintelligence.wordpress.com, www.patrimoniultransilvan.wordpress.com

Administrația bistrițeană liberală vrea să facă „o românească” din proiectul Linia Verde, proiect de mobilitate urbană, finanțat prin Programul Operațional Regional (POR). Practic, Uniunea Europeană acordă 10 milioane de euro ca să renunțăm la parcările de pe traseul Linia Verde, iar Primăria municipiului Bistrița face alte parcări în zonele centrale aglomerate de autoturisme. Obiectivul general al proiectului finanțat de UE (eliminarea autoturismelor din centrul orașului) este în pericol de neîndeplinire ca urmare a măsurilor inițiate de actuala administrație (construcția de parcări noi).

Pentru administrația locală din Bistrița nu contează principiile ecologiste care guvernează societățile moderne. Ce contează mai mult sunt eventualele voturi pe care le-ar pierde din cauza dispariției locurilor de parcare (3.000 de locuri, deci tot atâtea voturi, nu?). La un calcul simplu, actualul primar a obținut la alegerile locale de anul trecut undeva la 11.000 de voturi, pe locul al doilea a fost contra-candidatul lui cu 7.000 de voturi, iar unicul candidat din zona de ecologie a avut 1.381 de voturi. Deci parcările contează, nu ecologia!

Bistrița ar putea trece în rândul orașelor moderne din Europa după ce contractul pentru Linia Verde a fost semnat și desemnat eligibil pentru o finanțare europeană consistentă, de 10 milioane de euro, respectiv după ce s-a început implementarea acestuia. Un proiect intens blamat de actuala administrație locală, pentru faptul că elimină locurile de parcare de pe traseu. Acest obiectiv însă este foarte clar asumat încă de la momentul inițierii și ulterior semnării proiectului.

Prin proiectul Linia Verde ar trebui să se limiteze accesul autoturismelor în zona centrală a Bistriței, în paralel cu introducerea de piste de biciclete și curse cu autobuze electrice. Practic, proiectul este unul eco-friendly. Problema însă este că populația nu a fost pregătită în acest sens, iar curentul „eco” nu este unul foarte bine receptat deocamdată. Bistrițeanul e obișnuit să parcheze exact unde are el chef, oriunde prin oraș, dacă se poate în cele mai dificile locuri.

Faptul că, din 2019, de când a fost semnat contractul și până acum, nu s-a comunicat suficient sau dimpotrivă mesajele au fost de încurajare a construcției de parcări în apropierea centrului (mai ales în ultima perioadă) face să avem astăzi o presiune mare din partea cetățenilor pentru amenajarea de noi parcări. Schimbarea mentalităților e foarte grea, iar proiectul își propune tocmai intervenția fermă a autorităților și eliminarea parcărilor, astfel încât cetățenii să fie obligați să folosească fie bicicleta, fie transportul public (electric).

Consiliul local a votat și a cunoscut proiectul, iar actualii lideri PNL aruncă demagogic pisica în curtea vechii administrații pentru faptul că nu au gândit soluții pentru parcări, deși la rândul lor au făcut parte din Consiliul local, deci cunoșteau conținutul proiectului. Ceea ce nu spun liberalii este că tocmai această preocupare a lor pentru parcări (de frica pierderii voturilor) este în contradicție cu obiectivul general al proiectului care vrea să elimine autoturismul din centrul Bistriței. Adică răspunsul administrației la Linia Verde este construirea de parcări, două abordări care se contrazic.

Proiectul de modernizare a transportului public ar trebui să contribuie la diminuarea emisiilor de dioxid de carbon produse de autovehicule, cu 2.370 de tone echivalent CO2, și să asigure o mobilitate urbană durabilă. Dacă noi facem parcări pe traseul liniei verzi, care să le suplinească pe cele anulate de proiect, putem estima că proiectul nu își va atinge obiectivele. Riscăm să plătim înapoi cele 10 milioane de euro de la Uniunea Europeană?

Linie-verde-de-transport-public-la-Bistrita

Elogiile ADR Nord-Vest

„Proiecte precum cel de la Bistrița sunt parte a călătoriei noastre comune spre implementarea standardelor de vârf privind eficiența energetică a transportului în comun din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest”, este declarația directorului general al ADR Nord-Vest, Marcel Ioan Boloș, la semnarea contractului.

Conform proiectului Linia Verde, se va crea un traseu nou pentru transportul public urban, dar urmează și o politică de taxare progresivă a parcărilor în centrul istoric și o politică de eliminare treptată a circulației autoturismelor în centrul istoric. Mai mult, în motivațiile pentru aprobarea proiectului se specifica faptul că în zona Centrului istoric al orașului nu există nicio linie de transport public, fiind astfel sufocată de autovehicule mici. Tot aici sunt prezente și sediile instituțiilor publice locale, se regăsesc unități de învățământ și arii comerciale și turistice, toate aceste obiective fiind generatoare de trafic.

Prezența autovehiculelor personale în număr foarte mare nu numai că duce la un aspect inestetic, dar concentrația de noxe este în cantitate considerabilă și influențează negativ calitatea vieții oamenilor.

Soluția agreată de autorități a fost Linia Verde, adică crearea unui traseu nou pentru transportul public urban, care să fie operat cu mijloace de transport ecologice, respectiv autobuze electrice, care să traverseze municipiul Bistrița de la vest la est, prin centrul istoric al orașului. Traseul ar urma să asigure mobilitatea rapidă și curată a localnicilor dinspre zonele limitrofe spre centru, determinându-i astfel să renunțe la autoturismele personale. Proiectul va fi completat de o politică de taxare progresivă a parcărilor în centrul istoric, dar și de o politică de eliminare treptată a circulației autoturismelor în centrul istoric.

Proiectul de infrastructură propus de autoritățile bistrițene nu este simplu și presupune mai multe etape de dezvoltare. El cuprinde reabilitarea infrastructurii rutiere pe noua rută de transport, achiziția a 10 autobuze electrice, realizarea benzilor dedicate transportului în comun, pentru a îmbunătăți frecvența, timpii de parcurs și accesibilitatea. Șoferii care vor conduce aceste autobuze vor fi coordonați de un dispecerat special, iar la fiecare stație de capăt vor exista stații electrice de încărcare rapide. Traseul este organizat pe ruta Viișoara – DN 17 – Calea Dejului – Simpozionului – Libertății – Independenței – Gării – Gheorghe Șincai – Piața Centrală – Dornei – Piața Unirii – Liviu Rebreanu – Piața Petru Rareș – Bistricioarei – Gheorghe Bălan – Calea Moldovei – Unirea – DN 17.

Cele 42 de stații de transport de pe traseu vor fi modernizate și fiecare va avea un afișaj care va arăta graficul orar al mijloacelor de transport în comun, acces la internet WI-FI gratuit pentru călători și sistem de supraveghere video. Autoritățile se așteaptă la o creștere a numărului de pasageri care utilizează transportul public urban cu 1.574.062 de călători anual. În plus, se va mai construi o rețea de 29 de kilometri de piste pentru biciclete, se vor moderniza traseele pentru pietoni pe o distanță totală de 39 de kilometri, vor fi relocate rețele de utilități, iar iluminatul public va fi modernizat.

„Suntem bucuroși să putem contribui la implementarea proiectului „Linia Verde“ din municipiul Bistrița, un proiect ce le va oferi locuitorilor orașului și celor din zonele rezidențiale arondate un traseu de transport în comun performant, complet nepoluant, ce va traversa localitatea de la est la vest, completat cu piste pentru biciclete și un sistem de e-ticketing performant. Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane, pe baza planurilor de mobilitate urbană durabilă, este unul din obiectivele specifice din cadrul Axelor prioritare 3 și 4 ale Programului Operațional Regional 2014-2020. Asemeni sloganului REGIO din exercițiul financiar curent, „Călătoria continuă”, proiecte precum cel de la Bistrița sunt parte a călătoriei noastre comune spre implementarea standardelor de vârf privind eficiența energetică a transportului în comun din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest“, a spus directorul general al ADR Nord-Vest, Marcel Ioan Boloș.

Durata de realizare a lucrărilor va fi de 24 de luni, durata de implementare a proiectului a fost estimată la 67 de luni, bugetul total al proiectului se ridică la 58.823.323,26 de lei și este finanțat prin Programul Operațional Regio. Contractul a fost semnat pe data de 23 martie 2019.

P.S.: Actuala administrație locală a Bistriței se plânge de moștenirea grea, în sensul în care nu au fost pregătite proiecte de parcări care să suplinească pierderea celor 3.000 de locuri care vor fi eliminate de pe traseu. Ceea ce uită sau se face că nu înțelege actuala administrație locală este că proiectul de 10 milioane de euro tocmai asta urmărește: să fie eliminate parcările și astfel să limiteze accesul autoturismelor în zona centrală. Cu alte cuvinte, noi vrem să luăm 10 milioane de euro de la Uniunea Europeană ca să renunțăm la parcările vechi, dar în același timp facem altele noi! S-ar putea să ne trezim însă că trebuie să plătim cele 10 milioane de euro înapoi!

- Publicitate -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Publicitate -spot_img

Ultimele articole